Ομάδα Διαχείρισης Συναισθημάτων

Η σύνθεση και φωτογραφίες της Ομάδας «Διαχείριση Συναισθημάτων» στην τελική της μορφή. (κλικ στο «MORE»)

Οι περισσότεροι επιστήμονες στο χώρο της Ψυχολογίας συμφωνούν ότι η κρισιμότερη ίσως περίοδος στη ζωή του ανθρώπου είναι η εφηβεία. Αυτό αιτιολογείται με την εμφάνιση πολλών έντονων και αντιφατικών συναισθημάτων.

Ξεκινώντας από τις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου και φτάνοντας στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου οι έφηβοι/ες προσπαθούν να οργανώσουν τα συναισθήματα τους χωρίς τις περισσότερες φορές να μπορούν να τα αναγνωρίσουν. Συναισθήματα όπως ο θυμός, η θλίψη, η ενοχή, το άγχος, η ανασφάλεια κυριαρχούν στη ψυχολογική κατάσταση τους με αποτέλεσμα αρκετές φορές να δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν στις μαθητικές τους υποχρεώσεις, αλλά και στο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον που ζουν.

Συχνό είναι το φαινόμενο οι έφηβοι/ες μη μπορώντας να διαχειριστούν αποτελεσματικά όλο αυτό το συναισθηματικό φορτίο να αντιδρούν με ξεσπάσματα που συχνά επιδρούν στις επιδόσεις τους, στις σχέσεις τους με τους γονείς τους, ακόμα και στις διαπροσωπικές τους σχέσεις.

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα επικεντρώνεται στην ανάπτυξη και «εκπαίδευση» της λογικομαθηματικής και γλωσσονοηματικής νοημοσύνης και καθόλου της συναισθηματικής νοημοσύνης EQ. Αυτό γίνεται σε κάποια άλλα εκπαιδευτικά συστήματα όπως το Montessori. Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι μια πολύ ιδιαίτερη νοημοσύνη με τους 4 τομείς της.  Χρήση (των συναισθημάτων για την διευκόλυνση της σκέψης) – Αντίληψη (Έκφραση και αναγνώριση συναισθημάτων) – Κατανόηση (Φροντίδα και ενσυναίσθηση) – Έλεγχος συναισθημάτων.

Έτσι λοιπόν αποφάσισα να δοκιμάσω, μέσω της δημιουργίας μια μικρής ομάδας σε αριθμό ατόμων, να δουλέψουμε πάνω στη διαχείριση των συναισθημάτων για να καλύψουμε το υφιστάμενο «κενό». Οι συναντήσεις πραγματοποιούνταν κάθε Σάββατο ώστε να μην διαταραχθεί η λειτουργία του σχολικού προγράμματος. Βασική ήταν η συμβολή της διευθύντριας του σχολείου, που και η ίδια είχε ασχοληθεί στο παρελθόν με εξωδιδακτικά προγράμματα και «αγκάλιασε» την προσπάθεια μας, παραχωρώντας τη βιβλιοθήκη και ότι άλλο ζητήθηκε από εποπτικό υλικό, φωτοτυπίες κλπ για να μπορούμε να λειτουργήσουμε σε ένα ιδανικό περιβάλλον και γιαυτό την ευχαριστούμε.        

Ο τελικός απολογισμός ήταν πέρα από τα αναμενόμενα θετικός παρόλο που οι συχνές απουσίες των μελών της ομάδας λόγω covid δε μας άφησαν να ολοκληρώσουμε όλους τους στόχους που είχαμε βάλει στην αρχή. Όμως υποσχεθήκαμε όλοι να συνεχίσουμε και να ολοκληρώσουμε την επόμενη σχολική χρονιά.